søndag den 16. marts 2014

Britt, Ib Petersens store motorbåd med B&W/MAN dieselmotor



Fhv. SSF formand Ib Petersens diagonalbyggede 'Britt' endte med at blive hugget op i 2011 efter nogle år i et stort plastictelt på søndre plads, og han købte en glasfibermotorbåd i samme størrelse.
'Britt' blev bygget på Holmen i 1943 efter tysk ordre som chalup/ patruljebåd, desværre med jernnagler og do. skruer, som var rustet væk i 2011. 
Den 'civile' overbygning på billedet er fra 1975. Ib fortæller: "Jeg tegnede den selv, og en møbelsnedker hjalp mig med arbejdet. Da min far købte båden i 1957, var den allerede ombygget af sælger hr. Olsen, som købte alt muligt ved militærets auktioner. Den stod på en kanonlavet i en lade i Sengeløse og Olsen fortalte, at båden var blevet sænket i Dragør ved krigens ophør.

Da vi skilte overbygningen, ad kunne jeg se, at det oprindelige var forkahytten og et vindue i styrehuset i nogenlunde samme størrelse som på fotoet, og ellers et meget stort cockpit."


Jeg synes, Britt helt præcis ligner den motorbådsmodel jeg byggede som dreng af et byggesæt, jeg købte for mine lommepenge.

Bur-Wian dieselmotoren, som Ib Petersen selv byggede til 'Britt' fra 1995-97 af reservedele, findes i bedste velgående i det store B&W/MAN museum DieselHouse i Sydhavnen og bliver startet med jævne mellemrum lige ved siden af den motor, der i 30 år var verdens største.

Når SSFs sejlerskoleelever er på dieselmotorkursus, foregår det s'føli omkring Ibs Bur-Wain motor i Dieselhouse med Ib ved den nye styrepult, han har bygget til motoren.

Ingen kommentarer: